Skotland
4-14. april 2019

Jean og Derek har inviteret os til at komme og besøge dem i Retford i England, så det bliver vores første stop gennem England og Skotland. Her står vi foran deres hus og lidt senere er vi ude at spise. Jean forklarer Else et eller andet.

Her har vi fået vores mad, og jeg får et gruppebillede af dem alle tre med vores cider på bordet. Ved morgenmaden næste dag tager Else dette billede af os alle tre.

Så går turen nordpå til byen Kirkconnel

og i den lille by Brough i nord Yorkshire gør vi et holdt for at få brunch. En rigtig engelsk brunch med toast, pølser, æg, bacon, tomat og Heinz beans.

Vi fortsætter nodpå til byen Onich lige syd for fort William.

Efter en overnatning her går turen ellers nordpå. Efter at vi har passeret Loch Lomond er vi i dette storladne landskab. Klik på billedet til venstre.

Her er udsigten fra vores hotelværelse i Onich. Klik på billedet til venstre.

Næste dag afsætter vi til en udflugt til Mull, men først skal vi krydse Loch Linnhe ved strædet ved Corran. Klik på billedet til venstre. Bagefter sejler vi over til Mull fra Lochaline.

Undervejs på Mull gør vi holdt ved dette lille hyggelige sted. En slags lokalt posthus, købmand. Men også med mulighed for at få en sandwich og lidt te. Det ligger lige ud til en fjord, som bærer præg af tidevandet. I øjeblikket er der ebbe. Jeg forestiller mig at det maleriske skibsvrag, der ligger her, snart bliver trukket ud med vandet, men indehaveren af butikken fortæller, at det har ligget der i alle de tretten år, de har haft stedet.

Undervejs opdager vi et sted, hvor vi for en del år siden overnattede. Det er huset for enden af vejen. I dette område er der de flotte 'gorse', tornblad, med helt gule blomster.

Vi kører på 'single track' veje, så derfor er der 'passing places'. Det er en storladen natur, græs, sten, vand, men ikke mange træer. Klik på billedet til højre.

Fra Mull tager vi færgen til Oban. Klik på billedet til venstre.

Oban er en hyggelig lille by, med en spændende havnefront. Så går turen ellers tilbage til hotellet, som kan ses som den hvide bygning længst til højre på billedet på den anden side af vandet.
Så går turen nordpå til Nostie

Vi passerer Ben Nevis ved Fort William. Her er så udsigten fra vores B&B i Nostie, Conchra House.

Og her er huset med vores værelse på første sal til venstre. Vi har besluttet at gå en lang tur over til den lille by Dornie, der ligger på den anden side af fjorden.

Undervejs passerer vi denne imponerende skov af Gorse, havblad. Byen Dornie har mange huse i flotte farver. Klik på begge billeder.

Vi finder hotellet med bar, hvor vi beslutter at tage over at spise om aftenen. Herovre fra kan man se Conchra House. Det er den hvide bygning helt til højre i billedet.

Nu går turen videre mod Ullapool, og vi tager en rute gennem bjergene ude ved kysten.

Undervejs gør vi holdt ved en tankstation, som også har en lille café.

Vi passerer flotte landskaber. Klik på billedet til højre.

Else er meget betaget af dette panorama, en selv, en stenbro og en slags blommetræ med flotte hvide blomster. Det har været en begivenhedsrig dag, så Else tager sig et lille hvil, da vi når frem til vores næste opholdssted, Ardlair, ved Ullapool. Klik på hende for at se hvilken udsigt vi har her.

Vi tager ind til Ullapool for at få noget at spise, og vi vælger the Arch, en afslappet hyggeligt sted.

Ved et tilfælde finder vi 'Ceilidh Place', som er en blanding af en restaurant, bar og en boghandel med mange spændende bøger.

Her spiser vi morgenmad dagen efter.

Så går turen sydøst på mod Carrbridge, men vi tager en lille afstikker op til en lille by ved navn Lochinver (ved Achmelvich).

Sidste gang vi var på disse kanter, blev jeg fascineret af en lille sø. For sjov prøver vi at finde den igen.

Måske er det ikke den samme, men den udstråler den samme fascination på mig som dengang. Klik på billedet til højre.

Else havde til gengæld ønsket at blive fotograferet sammen med nogle lam, og da vi passerer en mark hvor der græsser moderfår med deres lam, standser vi for at gå mulighed for et billede. Desværre bliver de ved med at flytte sig, når vi nærmer os. Her er vi ankommet til Carrbridge, hvor vi har to overnatninger på Cairn Hotel.

Her er Else på en spadseretur i byen. Carrbridge har navn efter denne bro til højre. Klik på billedet.

Vi tager en udflugt op til nordkysten til det alternative bosted Findhorn. Undervejs ser vi dette maleriske landskab. Ankommet til Findhorn får vi en kaffelatte og lidt frokost.

Vi spadserer rundt og kigger på husene. Mange af dem er forsynet med solpaneler.

Der er stor kreativitet i byggestilen, og der mangler ikke farver.

Her er deres lokale indkøbscenter, hvor der også er mange alternative bøger og ting.

Sidste etape på turen er til Newbridge Inn, som er den lille by, er ligger ved Edinburghs lufthavn.

Undervejs passerer vi Stirling. Jeg har ønsket at gense universitet, hvor jeg var et semester tilbage i 1975. På billedet til venstre kan man se mit værelse på kollegiet på campus, hvor jeg boede: 2.sal, andensidste værelse. Klik på billedet.

Universitet ligger utroligt smukt. Fra kollegiet til uiversitetet går man over en bro, og man kan se højlandet i baggrunden.

Ved et tilfælde er det en lørdag, som er 'Applicant Day', dvs. den dag hvor potentielle nye studerende kan komme og få oplysninger om studier og boliger. Undervejs kommer jeg til at fortælle, at jeg gik på universitetet for 44 år siden. Det synes nogle fra velkomstkomiteen er så interessant, at de tager billedet til højre af mig.

Her er det hotel vi overnattede ved ankomsten til Skotland, og her tilbringer vi også sidste nat: Travelodge.