Palle fra fødsel til gymnasielærer 1948 - 1976

Den lille billedserie herover er det tidligste, jeg har af mig selv. Ca. 1 år gammel i 1949. Her er jeg sammen med min bror Peter med fine krøller og en pæn krave oven på min strikkede bluse.

På billederne herover og herunder er jeg nok ca. 5 år, 1953. Til venstre sidder jeg i sandkassen i Smedegården i Odense sammen med Ernst. Til højre sammen med mormor Minna.

Her er jeg ude ved mormor og morfars kolonihavehus i Rosenbækken. Det er min mor til højre for Arthur.                                                             Jeg har lært at cykle.

I 1954 er jeg på en tur til Sjørring sammen med min mor for at besøge Anna og Søren Christian. Søren Chiristian, Erna, Minna, Palle og Anna.

Under besøget kører vi en tur ud til Vilsundbroen: Minna, Søren Christian, Anna, Palle og Errna.

Som nævnt tidligere har min far og mor i 1955 købt en grund ved Fåborg, hvor min far bygger dette sommerhus. Erna, Arthur og Egil kigger på sten, mens jeg kaster dem i vandet.

Jeg er også ude og bade.

1956. Så er det tid til at komme i skole. Dette er første eller anden klasse. Jeg kan findes som nr. 3 fra venstre.

Og så på udflugt med Egil og Lilly, hvor jeg får en sodavand. Arthur sidder midt i.                           Til højre fra en tur til Harzen i 1958, hvor Peter holder guitaren til højre, jeg skimtes til venstre og Erna står i midten.

Til klassekomsammen 2010 prøver Susanne og jeg at finde ud af hvor længe vi har gået i klasse sammen, og her sender hun mig beviset for at vi i hvert fald var sammen i 4. klasse. Jeg ved at den eneste jeg gik i klasse sammen med hele folkeskolen var Poul, som selvfølgelig også er med på dette billede, helt til venstre. Jeg havde fr. Jensen i 1. og 2. klasse. (Se klassebilledet ovenfor). Da hun gik på barsel, kom vi to ind i klassen med fr. Bæk, hvor Susanne var, andet bord til højre.

Fire portrætfotos fra 1959.

Peter, min storebror, interesserer sig meget for at tage billeder med sit fotografiapparat i perioden omkring 1960. Jeg bliver tit brugt som motiv. Herunder er der en række eksempler.

En lille sød dreng optaget af kontorsysler og lektier.

En flot frisure og så promenerer jeg foran en af hans mange filmplakater.

Jeg har min faste plads ved vinduet, hvor jeg læser bunker af Anders And. Jeg spiller kort på altanen med min mor.

Jeg kan lide at lave Hoola Hoop. Min bror og jeg tager på en udflugt, hvor jeg så foreviges med naturen som baggrund.

Mormor og morfar kommer af og til på besøg.

Her er jeg så sammen med min far og mor.

Sammen med mine venner: Liller og Mugger, også kaldet John og Morten . Min storebror gør mig til agent.

Min mormors 70-års fødselsdag foregår i Gildesalen. Her er jeg sammen med Anna fra Sjørring og til højre mellem min far og mor.

I 1961 har vi fået vores Rekord. Vi tager på en udflugt til Nr. Snede. På billedet Erna, Minna og Palle. Til højre er jeg på en strandtur sammen med mineforældre og en kammerat.

Samme år tager vi til Italien. Vi sover i vores bil og mine forældre har designet dette fortelt til opholdsrum.

Vi gør nogle holdt undervejs.

I alperne besøger vi Gross Glockner, hvor vi oplever denne gletcher. Campingpladsen i Italien.

Vi besøger Markuspladsen i Venedig. Så slapper vi af på stranden.

Jeg er meget ivrig efter at blive solbrændt, men har også tid til at lege med sandet i strandkanten.

I 1962 får jeg mit første pasfoto.

Klassebillede fra samme år: 7. klasse, 1962.

Perioden fra 1962 til 1970

I 1962 hører jeg The Beatles i radioen og vil straks lære at spille guitar og synge højt. Her ses så den håbefulde unge mand.

En af mine venner i Smedegården, Helmut, har købt en elguitar og en forstærker. Vi har mulighed for at gå ned og spille i kælderen under festsalen. Her står der i øvrigt et klaver, som starter min interesse for også at spille klaver. Men jeg anskaffer mig en western-guitar og senere spiller jeg basguitar i en periode.

I denne periode køber jeg en undulat, som vi kommer til at holde meget af. Den bliver et medlem af familien og hedder Bubú, med tryk på sidste stavelse.

1964. Klassebillede fra 2.real.

Portrætbilleder fra samme periode.

Klassebillede fra 1965. Det er det afsluttende år på Korsløkkeskolen. 3. real.

I hele perioden i min gymnasietid spiller jeg musik, men også meget bordtennis. Især meget med Flemming, som ses herover til højre. Interessen for The Beatles udvikler sig i 60erne til en interesse for engelsk, og da jeg ikke kan finde på andet efter tiden i gymnasiet, vil jeg læse engelsk på universitetet. Derfor får jeg ideen til at tage på en knallerttur til London i sommeren 1968. Jeg kører til Esbjerg fra Odense, og mine forældre skal sydpå og kører også derover. Her ses jeg i køen på knallerten, og min mor siger farvel. Det er i de go' gamle dage med DFDS og færgen, før Ryan Air.

Mit studenterbillede fra 1968.

Omkring 1969 tager jeg på en udflugt til Fyens Hoved sammen med mine forældre.

Ved samme lejlighed tager de et billede af mig. Jeg er begyndt på universitetet i 1968 og det er i perioden herefter, at håret bliver længere og længere, og til sidst ser jeg ud som på billedet ovenfor med den røde skjorte. Billedet med den gule skjorte er taget dagen efter, da jeg er blevet klippet lidt pænere.

I sommeren tager jeg en tur til Løkken, hvor jeg møder Susanne og Lene. Vi har nogle sjove dage sammen.

Sådan ser jeg ud året efter, 1970.

Perioden fra 71 til 76

H.C.Ørstedskollegiet

Jeg læser engelsk og filosofi på universitetet fra 1968 til 1976 og bor på H.C.Ørstedskollegiet i Odense i 2 perioder. Første gang fra 1969 til 1973 og i anden omgang fra 1974 til 1975. Disse billeder er fra 1972, dvs. fra første periode. På første billede er jeg sammen med Annem Marie, Søren, Kurt og Britta, på andet billede har Kurt forladt os. På det tredie Britta og jeg et ømt blik til hinanden, og på sidste billede får man et indtryk fra en fest i køkkenet.

Amsterdam

Musikken får en fremtrædende plads i mit liv, og jeg spiller meget sammen med Torben, som ses i gang med at spise på en rasteplads på en tur til Amsterdam sammen med nogle venner. Det er ham med det meget lange hår.

Skt. Klemens

I 1973 møder jeg nogle mennesker på kollegiet ved kollegiet ved universitetet, som jeg flytter i kollektiv sammen med. Det er moderne i de år. Vi finder et idyllisk lille bondehus i et villakvarter i Skt. Klemens syd for Odense. Her sidder Leif og jeg ude i haven.

Her er jeg ude i haven. Susanne slutter sig til os.

Ann Dorthe og Leif slapper af i Susannes værelse, mens jeg laver mad.

Marokko

I 1974 tager jeg på en slags safari i bjergene i det sydlige Marokko. Ud over at slappe af vil vi lede efter ametyster. På første billede er vi en klippemur, hvor vi hakker efter ametyster. Det er Bjarne, der kommer gående. Vi renser stenene bagefter og laver mad. Det er mig med den fine hat.

Vi bor i telte. Midt på dagen gælder det om at søge skygge. Jeg er nummer tre fra højre.

Stirling i Skotland

I 1975 er jeg på Stirling Universitetfor at følge forelæsninger i forbindelse med afslutningen på mit speciale på Odense Universitet. Jeg er lige kommet hjem fra en tur til USA, hvor jeg har taget smalfilm og derfor ikke har nogen billeder. Herunder er der til gengæld en munter stemning på køkkenet på kollegiet.

Ham med det lange røde hår spillede jeg tit skak med. Det kan ses på bordet. Den muntre oppe i hjørnet på første billede er David. Han inviterede mig hjem i efterårsferien. Eric i den brune trøje og Neal i den stribede lilla trøje. I midten vores japanske studerende, som tog virvaret pænt.

Eric og hans kæreste. Neal laver løjer.

Der bliver drukket mange dåseøl. Jeg løfter hovedet op på det venstre billede og er med på det højre.

Sydamerika
På turen til Marokko mødte jeg Per, og vi besluttede at tage på en rejse gennem Sydamerika i 1976, og vi får følge af Lone. Jeg tager i forvejen til USA og rejser rundt på stop. Vi har aftalt at mødes d. 21. juli ved busstationen i Laredo. Vi har også aftalt at hvis de ikke dukker op efter et par dage, skal jeg rejse videre alene. Men heldigvis dukker de op, og her vandrer jeg hen imod grænseovergangen sammen med Per. Vi skal med bus via Mexico City sydpå til Palenque, et tempelkompleks i Sydmexico. I Mexico City tager Lone et billede hvor jeg bakser med mit fotoudstyr.

I Palenque oplever vi disse ruiner af templer.

Her er vi ankommet til Panama City, hvor vi er så uheldige at blive overfaldet og Per og Lone får stjålet pas og  penge. Vi er nødt til at blive der i hele 10 dage, før de får nye pas og sendt penge. Derfor er der mange dage, vhro vi blot slapper af.

Vi flyver til Quito, Ecuador. Derefter tager vi videre med bus og passerer en obelisk, der angiver ækvator. Per tager et billede af Lone og mig. Her følger nogle billeder af det indianske folkeliv.

Vi rejser gennem Ecuador og Peru, og ankommer til sidst til Macchu Picchu, Inkaernes gamle hellige by i Andesbjergene i Peru, som er vores mål. Sent om aftenen bliver vi sat af af bussen for foden af bjerget og vandrer hele vejen op ad hårnålesvingene til hotellet. Vi vælger af slå vores telt op i mørket ved siden af.

Om morgene vågner vi op til denne udsigt. Per tager et billede af mig og Lone.

Vi tilbringer et par dage ved ruinerne...

...og oplever disse scener.

Så går turen videre til Titicaca søen i Bolivia. Man ankommer til de flydende øer på både som denne.

Her foregår livet på gyngende grund.

På dette tidspunkt ser et portrætfoto af mig sådan ud.